Tuesday, January 3, 2012

answering the Qs

bismillahirrahmanirrahim..

here are a few Qs that my friend asked me to ask my ustaz,so i think,why not share it,yes?

but pls correct me if i'm wrong n i hope my memory serves me well to remember ustaz's answer n convey it correctly..

Q 1
hukum couple kan haram,jadi macam mana nak terangkan dekat mereka bahawa couple itu haram kerana alasan mereka, tak disebut pun dalam Al-Quran dan hadis dan hukum haram itu adalah pemikiran fatwa dan hak individu yang bijak pandai.

i am sorry to tell u that i can't give u the answer right now, sebab ustaz kata this issue is too long to explain about and we only had around ten minutes to talk to ustaz just now.he said we have to make it as a thursday talk for him to be able to explain about it clearly.btw,most of the thursday nights we have islamic talks given by ustaz-ustaz from Intec.so if it ever become one of the topic on thursday talk,i'll tell u bout it insyaAllah

Q 2
apa sebenar-benarnya hukum muzik?ada yang kata haram tapi pandangan kebanyakan ustaz sini kata yang muzik boleh dengar selagi tak merosakkan aqidah dan iman dan tak memesongkan.jadi?

ok.this is where the explaining gets tough.mungkin ada orang cakap haram bila dia tengok pada hadis.namun,kena tengok juga apa yang diperkatakan oleh orang yang mentafsirkan hadis.sebab ada yang kita tak boleh tengok on the surface je,there might be more to that hadith.and menurut Yusuf Al-Qardawi, dalam buku dia(Fiqh mengenai muzik,saya tak ingat tajuk dia), ada enam syarat untuk membolehkan sesuatu muzik itu di dengar.a few yang ustaz beritahu ialah liriknya, muziknya, orang yang mempersembahkannya dan some more yang saya tidak tahu. this elaboration onwards is my own opinion yang penuh kekhilafan tapi ikhlas dari hati saya. if u see nowadays, most of the songs lyrics are bout sex and so on, dia lagi meng-induced kan you to do sex, although maybe most people might not realise it.so why listen? then, the music..if its the kind of music that make u forgot your Lord and make you indulge in this dunia yang fana and make you forget bout akhirat,then why listen? then, orang yang mempersembahkannya..contohnya ada satu group dan mempersembahkannya adalah perempuan and yang menontonnya adalah kaum adam..maka anda rasalah, adam-adam tersebut mahu mendengar lagu yang dibawa atau sebenarnya hanya ingin melihat those girls? common sense..naluri kan.. ok now,you tell me one song (tolak nasyid n sewaktu dengannya) that when you listen, your iman bertambah, your relationship with your Lord become very close and super duper best!, make you feel like,'pergh best gila lagu ni!buat aku rasa bersyukur and bestnya jadi Muslim!', and maybe hearing those songs make you berzikir all day long~ i salute you if those songs really make you feel those ways! mabruk! ok enough sarcasm =.=' then ustaz said, muzik adalah macam pisau. dia boleh bawa mudharat, or dia boleh bawa kebaikan. depends on how you use the knife. wallahu taala a'lam..

Q 3
alat muzik yang mana boleh main? ada pandangan kata yang alat muzik yang bertali spt piano and gitar haram untuk dimainkan tapi ada kata tak haram. ada pulak kata alat muzik yang bertiup atau bersiul macam seruling haram kerana katanya syaitan menari.jadi?

ini lebih kurang cam kat atas.saya tak tahu hadis riwayat siapa jadi saya tak berani nak sebut di sini.mungkin nanti saya boleh tanya balik.ok cuba fikirkan contoh ni.Yusuf Islam before he converted he played guitar and a was singer.he is Cat Stevens btw.ok so when he had converted he leave all those things behind.his guitar and all.but when his son started to play the guitar, he started to want to play it back too.and can you really say he can't play when that is the medium when he feels most comfortable to reachout to people and touch their hearts.if he plays guitar and sings can bring more people into Islam and bring people closer to Islam,then why not?macam Muslim Belal..he was a rapper before he is a Muslim..and he still raps when he became a Muslim..and subhanaAllah!the hearts that he touched with his rap-like poems are amazing! and i'm one of them, alhamdulillah ^^

Q 4
betul ke kita tak boleh petik jari atau patah-patahkan jari sebab ada kata bila kita buat syaitan akan dilahirkan.betul ke?

tadi ustaz patahkan je jari.haha.so i guess boleh je.but ustaz sentuh pasal ada hadis mengatakan yang kita tak boleh silang jari bila kita berada di dalam masjid.Nabi SAW melarangnya sebab it shows yang kita macam duduk lepak2 tak buat apa-apa dalam masjid.sebab time zaman Nabi SAW, para sahabat bila dalam masjid baca Al-Quran and all and bila ada sahabat yang duduk sambil menyilangkan jari-jarinya, ia menunjukkan dia tak buat apa dalam masjid.jadi hadis itu turun untuk melarang orang-orang berbuat seperti yang demikian.

Q 5
permainan game yang menggunakan token macam di funfair atau lucky draw apa hukumnya? lagi satu game yang main dekat funfair macam baling gelung dalam botol dan sebagainya haram jugak ke?

the answer is yes.sebab we are depending on luck.and those game sebenarnya ada unsur-unsur penipuan,where by there are tricks that they do to make us hard to win contohnya.so yeah.


wallahu a'lam..

p/s:i hope this helps.and bout hanging pictures,i forgot to ask bout it.

No comments: